Odchudzanie a problem ze snem

Nieprzerwany sen i odpowiednia ilość godzin na niego przeznaczona to dwa elementy, które dla większości ludzi wydają się tak naturalne, iż nawet nie pomyślą, że ktoś może mieć w tej kwestii jakiekolwiek problemy. Tymczasem na świecie bardzo wielu ludzi boryka się z problemem zasypiania, a powody takiego stanu rzeczy są przeróżne. Najczęstsze przyczyny kłopotów z zaśnięciem to trauma, stres, problemy w życiu zawodowym lub osobistym, problemy natury psychicznej, niekorzystne warunki zewnętrzne, przemęczenie oraz  wiele innych, o których możemy nawet nie zdawać sobie sprawy, ale które są proste do zdiagnozowania przez lekarza. Niestety często okazuje się też, że problem ze snem jest spowodowany złą jakością jedzenia albo złym trybem życia czy o prostu złym odżywianiem się. Nierzadko odchudzanie, szczególnie źle przeprowadzane jest bezpośrednim powodem problemów ze snem. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego jak zacząć stosować jakieś konkretne techniki na lepszy sen albo po prostu zastanowienie się co w naszym życiu jest nie tak i zmiana tego.

Styl jedzenia a chudnięcie

Aby schudnąć nie potrzeba tylko wiedzieć co jeść i w jakich ilościach, ale przede wszystkim w jaki sposób jeść, kiedy nie jeść i jakich zasad należy przestrzegać. Zgodnie z zasadami zdrowego żywienia powinno to wyglądać następująco – niezbędne jest przede wszystkim dokładne gryzienie przeżuwanie pokarmów – pokarm wymieszany ze śliną, umożliwia sokom żołądkowym dokładniejsze i szybsze trawienie, ostatni posiłek – powinien być spożyty co najmniej 2 godziny przed snem, dzięki temu zapobiegniemy problemom z zasypianiem, które często spowodowane są zbyt intensywną pracą układu pokarmowego, spożywanie 4-5 posiłków dziennie bez podjadania – zalecane są co najmniej 3 posiłki dziennie lecz najlepiej jeśli będzie to rzeczywiście pięć mniejszych porcji, opartych o niskokaloryczne produkty. Ważne są też regularne pory posiłków – głodzenie na zmianę z jedzeniem 1-2 obfitych posiłków powoduje „rozregulowanie” przemian metabolicznych w organizmie, aktywność fizyczna – jest ważna, ponieważ „nic tak nie niszczy organizmu, jak długotrwała fizyczna bezczynność” – powiedział grecki filozof Arystoteles i oczywiście unikanie palenia, dymu papierosowego i alkoholu – palenie papierosów zarówno „czynne” jak i „bierne” niszczy witaminę C. A alkohol jak wiemy powoduje wiele chorób między innymi marskość wątroby, czy podnosi ciśnienie krwi. Wiedząc co to piramida żywieniowa i znając ją, aby zdrowo się odżywiać, wystarczy znać przynajmniej kilka podstawowych zasad, aby nie popełniać prostych błędów czasami niebezpiecznych w skutkach.

Styl życia

Jeśli mówimy o zdrowym odżywianiu i zarazem zdrowym odchudzaniu, to pod żadnym pozorem nie można traktować tego jako kuracji odchudzającej. Musimy pamiętać, że zdrowy tryb życia to zmiana na zawsze a odchudzenie jest tylko efektem tej zmiany, bardzo korzystnym, zaraz obok znacznie lepszego samopoczucia. Jakich zasad powinniśmy przestrzegać, aby żyć zdrowo i schudnąć? Chodzi głównie o spożywanie produktów z niskim indeksem glikemicznym, czyli produktów o wysokiej zawartości glukozy (cukru), spożywanie minimum 1 litr wody dziennie – pijąc powinniśmy pamiętać o piciu wody przed posiłkiem albo 2 godziny po posiłku, zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej – chodzi oto, że należy utrzymać stan równowagi w płynach ustrojowych, a w tym wypadku należy spożywać więcej produktów zasadotwórczych takich jak warzywa i owoce, a mniej kwasotwórczych takich jak mięso, produkty z mąki, czy pełne konserwantów. To bardzo istotne, ale znaczenie ma również sposób spożywania pokarmów. Jeśli będziemy jedli je zbyt szybko i niedokładnie, to również będą one odkładać się inaczej a my będziemy czuć się źle. Wszystko ma znaczenie.

Bezpośrednie żywienie zgodnie z zasadą zdrowego odżywiania

Zdrowe odżywianie ma zawsze kilka korzyści. Nie chodzi tylko o odchudzenie się, chociaż jest to naprawdę znakomity efekt uboczny, ale przede wszystkim o lepsze samopoczucie i dbałość o zdrowie. A na czym polega zdrowe odżywianie w kwestii bezpośredniego żywienia? Otóż chodzi przede wszystkim o ograniczenie białej mąki, która ponoć pozbawiona jest soli mineralnych i witamin potrzebnych do rozkładu i przyswojenia, a wtedy organizm czerpie je z własnych zapasów, ograniczenie cukru, który również jest pozbawiony witamin, czy soli mineralnych, ograniczenie soli, której nadmiar grozi nadciśnieniem tętniczym, a przede wszystkim powoduje zatrzymywanie wody w organizmie, unikanie cholesterolu, który zwiększa krzepliwość krwi, ograniczenie spożywania żywności z dodatkami sztucznych barwników i konserwantów, które mogą być niebezpieczne dla zdrowia, czy ograniczenie kawy i herbaty – są one korzystne dla zdrowia tylko wtedy, gdy spożywane są w ilości nie większej niż 2 szklanki dziennie i bez dodatku cukru.

Zdrowe odżywianie

W ostatnim czasie temat zdrowego odżywiania stał się bardzo powszechny – lekarze, specjaliści w tej dziedzinie propagują zdrowy styl życia, publikując coraz to nowsze teorie żywienia i układając tysiące różnorodnych diet. Niestety często ich opinie wzajemnie się wykluczają. Nasuwa się wtedy pytanie, co jest dla nas najlepsze, i kto tak naprawdę ma racje? Rozwiązanie z pozoru wydaje się proste – trzeba jeść urozmaicone produkty. Przede wszystkim musimy zadbać oto, aby w naszym jadłospisie znalazły się produkty z wszystkich najważniejszych grup spożywczych, do których zalicza się warzywa i owoce, węglowodany, nabiał, tłuszcze i białko. To prawda, że możemy jeść wszystko, ale istnieje pewna hierarchia spożywania produktów w postaci piramidy żywieniowej. Zasady te dotyczą bezpośrednio żywienia, jak i naszego stylu życia. Jeśli chodzi o bezpośrednie żywienie to powinniśmy oczywiście skupić się na unikaniu pewnych produktów i zastępowaniu ich innymi, lepszymi, natomiast w kwestii lepszego stylu życia chodzi oczywiście o odpowiednią technikę spożywania pokarmu. Strata kilogramów przyjdzie sama.

Odchudzanie a zdrowe odżywianie

Mówi się, że aby się odchudzić wystarczy zacząć zdrowo się odżywiać i nieco zmienić swój styl życia. Coś w tym jest, szczególnie, że lekarze i specjaliści cały czas alarmują, że w odchudzaniu nie chodzi o to, aby stracić zbędne kilogramy i wrócić do starych nawyków, tyko o to, aby zmienić tryb życia, żyć lepiej i zdrowiej a wtedy kilogramy uciekną jako efekt uboczny takich działań. Rzeczywiście tak jest, bowiem jeśli nasz tryb życia w niczym nie przypomina zdrowego, na przykład w ogóle się nie ruszamy, sporo jemy i nie zwracamy uwagi na to jaka jest nasza waga, to jeśli nagle zaczniemy się ruszać i mniej jeść, efekty będą widoczne od razu. Warto odżywiać się zdrowo i uprawiać jakiś sport albo chociaż regularnie spacerować, ponieważ znacznie polepszy to również nasze samopoczucie, a to z kolei znowu działa korzystnie na naszą silną wolę i ogólne sukcesy w tym czego się imamy, w tym wypadku polepszaniu życia i odchudzaniu.  Pamiętajmy jednak aby we wszystkim zachowywać umiar, to bardzo istotne szczególnie, jeśli zależy nam na faktycznie zdrowym trybie życia.

Na czym polega bulimia?

Bulimia to choroba tak poważna jak anoreksja, z tym że może przynosić znacznie gorsze efekty, ponieważ zwracany pokarm, szczególnie regularnie powoduje ogromne zniszczenia w organizmie. Bulimicy to osoby, które jedzą, ale pochłaniają wręcz ogromne, nieludzkie ilości tylko po to, aby w momencie kiedy skończą poczuć ogromne wyrzuty sumienia i udać się do łazienki w celu zwrócenia całości zjedzonego pokarmu. To okropne, ale prawdziwe. Najgorsze w te chorobie jest to, że trudno ją wykryć, bowiem osoba cierpiąca na bulimię je razem z rodziną, a nie tak jak w przypadku osoby cierpiącej na anoreksję, odmawia jedzenia. Tutaj jednak bardzo dziwne powinna wydać się spożywanie dużej, aż za dużej ilości jedzenia i chudnięcie. Bulimik ma łatwiej, bo wystarczy że uda się do łazienki kiedy nikogo nie ma w pobliżu i zwymiotuje, niestety efekty takiego procesu są gorsze. Dlaczego? Ponieważ z żołądka wydobywają się kwasy, które niszczą zęby i podrażniają układ pokarmowy. Warto jest więc zawsze mieć pod kontrolą osobę, która się odchudza, aby móc działać za wczasu.

Odchudzanie a bulimia

Kiedy ktoś, kto ma słabą wolę decyduje się na odchudzanie możliwe jest, że nie dotrwa o końca kuracji i po prostu spotka go efekt jojo, a więc powrót kilogramów bądź ich znacznie większa ilość. Kiedy jednak osoba odchudzająca się ma bardzo silną wolę i wręcz skrajnie podchodzi do tego tematu może nagle okazać się, że popadnie w inny problem, a mianowicie w chorobę polegającą na psychicznym jadłowstręcie albo zwracaniu tego co się zjadło. Obok anoreksji, która polega na zmniejszaniu ilości spożywanego pokarmu do takich ilości, że ostatecznie właściwie nic się dzieje, bardzo niebezpieczna jest jeszcze inna choroba, a mianowicie bulimia, która jest jej przeciwieństwem. Bulimia nie jest jadłowstrętem, wręcz przeciwnie, cierpią na nią osoby, które bardzo lubią jeść, ale po jedzeniu zaczyna towarzyszyć im poczucie wstydu albo ogromne wyrzuty sumienia i nie wiedząc co z tym zrobić decydują się na zwrócenie całego posiłku po to, aby nie zaczął on odkładać się w ich organizmie w postaci tłuszczu. To jeszcze gorsza odmiana, bo wyniszcza organizm.

Na czym polega anoreksja?

Anoreksja, jako jedna z najbardziej poważnych chorób zaliczanych do zaburzeń odżywiania jest chorobą na tle psychicznym, która jednak nie jest od razu możliwa do zdiagnozowania Rozpoczyna się niewinnie, od chęci stracenia kilku zbędnych kilogramów, ale szybko potrafi przeistoczyć się w poważne zaburzenie polegające ja jadłowstręcie. Osoby cierpiące na tę chorobę przestają jeść, ale bardzo dobrze się przy tym maskują. Potrafią udawać przed rodziną, która zauważa, że dzieje się coś złego kiedy jest już za późno. Co ciekawe, mimo że osoby takie chudną, tak naprawdę tego nie widzą. Spoglądając w lustro, jeśli oczywiście są w stanie to zrobić, bowiem w skrajnych przypadkach już nawet tego nie potrafią uczynić, widzą osobę gruba, niekiedy nawet otyłą, niestety prawda jest zupełnie inna. Tak naprawdę są one już ogromnie wychudzone, prawie nic nie jedzą i nawet nie mogą zmusić się do jedzenia. To przeciwieństwo innej choroby, a mianowicie bulimii, która znowu polega na przesadnym jedzeniu ale zwracaniu go zaraz po posiłku po to, aby nie przyjął się i aby nie zacząć tyć.

Odchudzanie a anoreksja

Wśród wielu chorób związanych z zaburzeniami odżywiania, szczególnie wśród młodych osób, bardzo niebezpieczną, bo trudną do zdiagnozowania i właściwie niemożliwą do pokonania samodzielnie jest anoreksja. To naprawdę okropna choroba, która jest wynikiem dążenie do doskonałości, która w pewnym momencie zamienia się w obsesję i całkowite zniekształcenie obrazu samego siebie. Niestety na anoreksję zapadają bardzo często młode dziewczyny, albo takie, które popadły w obsesję odchudzania ponieważ chcą zaistnieć w showbiznesie, a właśnie tam nacisk na chudą wręcz sylwetkę jest ogromny, albo po prostu takie, które były prześladowane poprzez swoją zbyt dużą wagę, a teraz zdecydowały się zrzucić zbędne kilogramy i po prostu się w tym dążeniu bardzo zagalopowały. Anoreksja zabiła już bardzo wiele kobiet, bywają nawet specjalne blogi i strony osób, które bronią takich kobiet czy też uważają, że wyglądają one wspaniale. Jest to poważna choroba na tle psychicznym, bowiem osoby takie nie widzą, że nie wyglądają już nawet jak ludzie, tylko przypominają szkielety, zapędzając się do grobu.